آیت الله ناصری در جمع جهادگران جهاددانشگاهی یزد مطرح کرد؛ لزوم بازگشت تفکر و تعقل به سیستم آموزشی تکیه به قدرت‌های پوشالی یعنی عقب‌ماندگی

تعداد بازدید:۸۶۲
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد تکیه بر قدرت الهی را از اهداف عالی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: آنهایی که به قدرت‌های پوشالی غرب تکیه می‌کنند، نه تنها موفق نخواهند شد بلکه عقب‌مانده هستند.
آیت الله ناصری در جمع جهادگران جهاددانشگاهی یزد مطرح کرد؛ لزوم بازگشت تفکر و تعقل به سیستم آموزشی تکیه به قدرت‌های پوشالی یعنی عقب‌ماندگی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، آیت‌الله «محمدرضا ناصری» در حاشیه جلسه هفتگی تفسیر قران مدیران استان که در آستانه سی و نهمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، در جمع جهادگران با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با جوان‌گرایی و دستاوردهای جهاددانشگاهی، اظهار کرد: پیشرو بودن در تولید و عملکرد از اقدامات قابل توجه جهاددانشگاهی بود که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آنها اشاره شد ولی بخشی از تاکیدات معظم له خطاب به دانشگاهیان توجه به علوم پایه و راهکارهای توسعه و ارتقای آن در کنار توجه به علوم دریافتی و اکتسابی است.

وی با بیان اینکه علوم پایه متفاوت از سایر علوم دریافتی است، گفت: با عمق دادن به پژوهش‌های علوم پایه می‌توانیم در علم و تکنولوژی ایجاد نوآوری کرده و به پیشبرد آینده کشورمان کمک کنیم و جهاددانشگاهی می‌تواند نسبت به توسعه این علوم اقدام کند.

وی در ادامه یکی از امتیازات جهاد‌دانشگاهی در کنار پرتلاش بودن و داشتن احساس مسئولیت اجتماعی را جهادی عمل کردن این نهاد ذکر کرد و افزود: حرکت جهادی در مسیر علم باید در کارهای ممتاز و در مسیر شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی و مشکلات و نواقص جامعه انجام شود.

امام جمعه یزد اظهار کرد: هرچند حرکت در مسیر پیشرفت علمی مبتنی بر دستیابی به موفقیت‌های دیگران اقدامی قابل تقدیری است ولی باید با نوآوری در علوم در مسیری حرکت کنیم که سایر کشورهای دنیا هنوز در این موضوعات به موفقیت دست نیافته‌اند تا علاوه بر موفقیت و سرافرازی کشورمان، در برابر خوی استکباری ابرقدرت‌های جهان بایستیم.

وی تکیه بر قدرت الهی را یکی از اهداف عالی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: به برکت انقلاب و هدایتگری امام (ره) و مقام معظم رهبری به عظمت کنونی انقلاب دست یافته‌ایم و آموخته‌ایم که باید خود را از قدرت‌های پوشالی کنار بکشیم و ریشه خود را به خدا متصل کنیم چرا که جز با کمک خداوند نمی‌توانیم همانند ۴۰ سال گذشته از پیروزی انقلاب، در مقابل بیش از ۵۰ قدرت جهانی که منتظر نابودی ایران هستند، ایستادگی کنیم.

وی افزود: افراد و کشورهای متکی به قدرت‌های پوشالی غرب مانند عربستان که در انتظار کمک‌های کشورهای غربی هستند، نه تنها به موفقیت دست نمی‌یابند بلکه عقب‌مانده هستند و ذلیل‌ترین حکو‌مت‌ها به شمار می‌آیند.

آیت الله ناصری با تاکید بر ضرورت حفظ عزت، ایستادگی، تکیه و ایمان به خدا در جامعه، تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب بجای اتکا به قدرت‌های بزرگ دنیا، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی را مدنظر قرار دادند و به پشتوانه ایمان به خدا، بالندگی انقلاب اسلامی را رقم زدند.

وی با اشاره اهمیت توجه به مسئله پیشرفت در مسائل علمی و ابتکارآفرینی در جهت حفظ و تقویت این عزت نفس و کرامت، اظهار کرد: باید از این منظر همچنان که در علوم نظامی و هسته ای پیشرفت های گسترده‌ای داشتیم، شاهد رشد و پیشرفت فزاینده باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه هنوز کشور در زمینه صنایع عمومی عقب است و باید در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشیم، گفت: متاسفانه علی‌رغم متمایل شدن جامعه به سمت مصرف‌گرایی، بهره‌روری لازم را در این مصارف مختلف خود حتی در موضوعاتی مانند وقت و زمان نداریم به طوری که زمان خود را به صورت بی‌رویه در رابطه با استفاده از فضای مجازی بکار می‌گیریم و این در حالی است که رفع هر یکی از این مشکلات به تنهایی نیز جهاد محسوب می‌شود.

وی به ضعف‌های سیستم آموزشی و نقش جهاددانشگاهی در راستای رفع این نواقص اشاره و بیان کرد: متاسفانه سیستم آموزشی فعلی کشورمان بر قاعده «بخوان، حفظ کن، نمره بیاور» بویژه در مقاطع آموزش عالی پایه‌ریزی شده به نحوی که قدرت تفکر و تعقل را از جوانان ما گرفته است به نوعی که اکنون با سیلی از فارغ التحصیلان بیکار در کشور و استان مواجه‌ایم.

به گفته وی، شاخصه‌های تفکر و تعقل باعث نوآوری و پیشرفت علمی در جامعه به ویژه قشر دانشجوی کشورمان خواهد شد و جهاددانشگاهی می‌تواند این مهم را در سیستم آموزشی دانشگاهی و آموزش‌های کوتاه مدت اعمال کند و جا بیاندازد.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: اینکه اتباع بیگانه در استان یزد می‌توانند شاغل شوند اما جوانان فارغ‌التحصیل ما قادر به اشتغال نیستند، یکی ضعف بزرگ است که نشات گرفته از ارج نهادن به تفکر و تعقل در سیستم آموزشی کشورمان است.

وی با اشاره به ضعف کشور در زمینه سیستم کارگری نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم کارگری کشورمان به گونه‌ای است که به جای پرورش، استعدادیابی و آموزش یک کارگر پس از گذشت ۳۰ سال، دوباره همان کارگر یا بعضاً فرد بیکاری را به جامعه تحویل می‌دهد در حالی که این افراد نیز دارای استعدادهای مشابهی با دیگر افراد هستند و می‌توانند با آموزش و پرورش در زمینه کار نیز به نیروهای خلاق و نوآور، تولیدگر، فناور و مخترع تبدیل شوند.

آیت الله ناصری در پایان بر ضرورت ورود جهاددانشگاهی به مشکلات مشابه به ویژه مشکلات آموزشی و حتی حوزه‌هایی مانند بهداشت تاکید کرد و افزود: جهاددانشگاهی باید با باور شعار «ما می‌توانیم» رشد را به جامعه بیاورد و کشور را به جامعه‌ای کامل‌تر، سالم‌تر و پیشروتر تبدیل کند.


نظر شما :