نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان داد؛ میزان ترس از ابتلای شهروندان به بیماری کرونا/ تنش‌های خانوادگی در سایه‌ی کووید ـ ۱۹

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۱ کد : ۸۴۴ اخبار معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آخرین اخبار
تعداد بازدید:۱۰۷۷
نتایج نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی نشان می‌دهد: ۳۶.۸ درصد از شهروندان به میزان زیاد، ۱۷.۱ درصد تا حدودی و ۲۱.۹ درصد به میزان کم از ابتلای خود به بیماری کرونا ترس دارند .
نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان داد؛ میزان ترس از ابتلای شهروندان به بیماری کرونا/ تنش‌های خانوادگی در سایه‌ی کووید ـ ۱۹

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا؛ یافته‌ها و نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد ۳۶.۸ درصد از شهروندان به میزان زیاد، ۱۷.۱ درصد تا حدودی و ۲۱.۹ درصد به میزان کم از ابتلای خود به بیماری کرونا ترس دارند. همچنین ۲۴ درصد از مردم ایران بیان کردند، اصلاً ترسی از ابتلای خود به بیماری کرونا ندارند.

یافته‌ها و نتایج نشان می‌دهدکه تفاوت معناداری بین گروه‌های مختلف از حیث «ترس از ابتلای خود به بیماری کرونا» وجود دارد. زنان بیشتر از مردان از ابتلای خود به بیماری کرونا می‌ترسند. همچنین مانند نظرسنجی‌های پیشین، افراد بالای ۵۰ سال کمتر از سایر گروه‌های سنی و افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم کمتر از دیگران از ابتلای خود به بیماری کرونا ترس دارند.

این نظرسنجی به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ به صورت خویش فرمایی توسط ایسپا اجرا شده است.

 

خانه‌نشینی و محدودیت رفت‌وآمد

همچنین یافته‌ها و نتایج یکی دیگر از نظرسنجی‌های ایسپا نشان داد، ۵۶ درصد مردم موافق تداوم خانه‌نشینی و محدودیت رفت‌وآمد تا از بین رفتن کرونا هستند.

در راستای ارزیابی نظر مردم در خصوص سیاست پیش رو برای مدیریت شیوع ویروس کرونا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) طی یک نظرسنجی، از مردم پرسیده است: «برخی می‌گویند خانه نشینی مردم باید آن قدر ادامه پیدا کند که بیماری از بین برود، بعضی نیز می‌گویند زودتر باید فعالیت‌ها روال عادی خود را شروع کنند تا مردم درآمد و شغلشان را ازدست ندهند، شما با کدام نظر موافقید؟»

همچنین ۵۶ درصد افراد موافقند که «خانه‌نشینی و محدودیت رفت‌وآمد» تا از بین رفتن کرونا ادامه داشته باشد و در مقابل ۳۹.۶ درصد موافقند با وجود شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی شروع به کار کنند و ۴.۴ درصد افراد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

این نظرسنجی نیز به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ به صورت خویش فرمایی توسط ایسپا اجرا شده است.

 

نظرسنجی میزان تنش‌های خانوادگی در سایه کرونا

یکی دیگر از نظرسنجی‌های جدید ایسپا درباره میزان تنش‌های خانوادگی در سایه کرونا است. در این نظرسنجی از مردم سوال شده: «بین بعضی از خانواده‌ها در زمان قرنطینه، اختلافات و دعوا و مرافعه زیاد شده است، آیا در خانواده شما هم چنین مشکلی پیش آمده است؟»

اکثر مردم ایران یعنی ۸۴ درصد آنها اظهار کرده‌اند در خانواده آنها، دعوا و مرافعه زیاد به علت خانه ماندن پیش نیامده است، اما ۱۵.۸ درصد بیان کرده‌اند اختلافات و دعوا و مرافعه در خانواده آنها پیش آمده است. ۰.۲ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

گفتنی است؛ این نظرسنجی به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ به صورت خویش فرمایی توسط ایسپا اجرا شده است.

 


نظر شما :