برگزیدگان اولین جشنواره ملی زیلوی برتر معرفی شدند

تعداد بازدید:۷۷۸
برگزیدگان اولین جشنواره ملی زیلوی برتر معرفی شدند

اختتامیه جشنواره ملی زیلوی برتر به صورت مجازی برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

در آغاز این مراسم «سید علی عزالدینی» ریس شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد در سخنان کوتاهی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری ماه محرم، از فعالیت خوشه زیلو و اهتمام دستگاه‌های مربوطه تقدیر کرد و برگزاری جشنواره ملی زیلوی برتر را حرکتی سازنده و موثر در رتقای هنر صنعت زیلو ارزیابی نمود.

«محمدرضا دهقانی» عامل توسعه خوشه زیلوی میبد نیز در این مراسم که پنجشنبه ۳۰ مردادماه در مصلی میبد برگزار شد گفت: طرح توسعه هنر صنعت زیلو از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و به عاملیت سازمان جهاددانشگاهی استان در حال انجام است. در همین راستا فعالیت‌های متعددی در قالب خوشه زیلو انجام گرفته و در حال اقدام است که برگزاری نخستین جشنواره ملی زیلوی برتر نیز یکی از این اقدامات است.

وی ارتقای تولید، بهبود بافت این دستبافته جهانی ومعرفی و بازاریابی محصولات این هنرصنعت را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره ملی اعلام کرد و گفت: جشنواره زیلوی برتر در راستای اهداف توسعه‌ای زیلو تعریف و در دومین سال فعالیت خوشه زیلو برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به علت شیوع کرونا به فصل تابستان موکول شد، گفت: تعیین اصول و چارچوب‌های این جشنواره به صورت کارشناسی انجام و فراخوان آن در تیرماه منتشر شد.

دهقانی از انتشار فراخوان این جشنواره در سراسر کشور خبر داد و گفت: ایده‌های برتر و خلاق بافندگان زیلو در سه بخش بافت برتر، طرح و نقش برتر و محصول باکیفیت و برتر به دبیرخانه ارسال و در مجموع در بخش بافت برتر ۱۰۱ اثر، در بخش طرح برتر ۵۴ اثر و در بخش محصول برتر نیز ۵۸ اثر و در بخش نگاه نواورانه نیز ۹ اثر به جشنواره عرضه شد.

وی افزود: دو مرحله اثار ارسالی توسط ۱۴ داور مورد قضاوت قرار گرفت و در نهایت تعداد ۵۴ اثر برگزیده در قالب نمایشگاهی به تصویر گذاشته شد.

این مسئول با بیان اینکه در بخش «نگاه نو» در این جشنواره دریچه جدیدی به سوی بازارهای زیلوبافی گشوده شد، گفت: امروز در اختتامیه این جشنواره و اثار برتر معرفی و به همراه جمعی از پیشکسوتان زیلوبافی تقدیر و تجلیل می‌شوند.

وی از تولید محتوای غنی در این جشنواره یاد کرد و گفت: خوشبختانه زیلو دستبافته‌ای منحصر به میبد و استان یزد نیست و امروزه تمام ایران، زیلو را می‌شناسند و خوشبختانه در قالب این جشنواره تولیدات غنی و قوی ارائه شد.

این مسئول افزود: از میان آثار ارسالی، آثار برگزیده ۱۰ شهر از پنج استان کشور حضور دارند.

وی در مورد بازه سنی شرکت کنندگان نیز تصریح کرد: امروز زیلو نه تنها جایگاه خود را در کشور پیدا کرده بلکه گروه‌های مختلف سنی نیز به این دستبافته و هنر صنعت روی آورده‌اند به طوری که جوانترین شرکت‌کننده به زیلوبافی ۲۰ ساله و مسن‌ترین آنها هنرمندی ۷۵ ساله است.

دهقانی در رابطه با اعلام آثار برگزیده نیز تصریح کرد: در بخش بافت برتر اثر اول «درخت و پرنده کاری» از طیبه پورقاسمی بود که نشان بنوم نیلی و تندیس جشنواره و همچنین لوح تقدیر به اثر تعلق گرفت. اثر «بسم الله» از طاهره کشتکار و «لچک ترنج هشت پر» از محمد حسین فدوی به ترتیب دوم و سوم شده و طرح «برجسته» از فاطمه حکیمی شایسته تقدیر شد.

این مسئول در مورد برگزیدگان بخش دوم جشنواره با عنوان طرح و نقش برتر هم گفت: اثر «گندم» از فرشته شکیبا سرشت، اثر «فطرس» از علیرضا برزگری، اثر «درخت گل انار» از طیبه پور قاسمی به ترتیب اول تا سوم و اثر «چرخ فلک» از راضیه زمانیان شایسته تقدیر اعلام شد.

وی با بیان اینکه بنابر تشخیص داوران در بخش محصول برتر هیچ اثری شایسته رتبه اول نشد، گفت: «پاف» از محمد حسین فدوی از کاشان دوم و «گوشواره» از عصمت حکیمی از ندوشن جایگاه سوم را کسب کرد.

عامل توسعه خوشه زیلو با تاکید بر اینکه در بخش نگاه نو از همه شرکت کنندگان تقدیر می‌شود، گفت: «کاظم دهقانی» با دو طرح زیلوی «آرمیتاژ» و «باغ نقش» اول و آثار «تابلو فرش» از روح الله پوریان، «خرگوش» از ربابه کریمیان، «خورشید و فروردین» از طیبه پور قاسمی، «کرونا» از صغری جعفری، موج از «کرم فلاح» و «میدان امیرچقماق» از صغرا زارع شاهی به ترتیب رتبه‌های برتر را کسب کردند.

«حسین فلاح» فرماندار میبد نیز در این مراسم با بیان اینکه مدل و فعالیت خوشه در جلوگری هنرصنعت زیلو موفق عمل کرده است، گفت: این جلوه‌گری با رونق اشتغال در این بخش همراه بوده و این امتیاز ارزشمندی برای هنرصنعت زیلوست.

وی از حضور «محمدرضا علمدار» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این مراسم تشکر کرد و خواستار هم افزایی بیشتر این دستگاه با توجه به ظرفیت‌های موجود در زمینه اشتغال این حوزه شد.

«سید علی عزالدینی» ریس شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد نیز در این نشست از فعالیت خوشه زیلو و اهتمام دستگاه‌های مربوطه تقدیر کرد.


نظر شما :